Zajęcia Gordonowskie

Postaram się prostym językiem opisać czym są i jak działają zajęcia popularnie nazwane GORDONKAMI.

Po pierwsze to zajęcia UMUZYKALNIAJĄCE wg. teorii uczenia się muzyki prof. Edwina Eliasa Gordona- psychologa, muzykologa, jazzowego kontrabasisty, który 50 lat swojej kariery naukowej poświęcił badaniom procesu uczenia się muzyki i całkiem łebski był z niego spec, bo to co stworzył jest szalenie skuteczne.

Jak wyglądają zajęcia

  • Uczymy od pierwszych miesięcy życia gdyż umysł ludzki nigdy nie jest tak chłonny jak w okresie od 0 do 5 roku życia. Po pierwsze to edukacja muzyczna i ZABAWA dopasowana do rozwoju dziecka.
  • Ze względu na sposób prowadzenia zajęć, sprawność motoryczną i koncentrację stosujemy podział na grupy wiekowe. Zwykle to grupy 0-3 lata i 3-6 lat.
  • Podczas zajęć nie mówimy lecz śpiewamy, polecenia komunikujemy gestem, piosenki pozbawiamy tekstu by maluszki skupiły się na wysokościach dźwięków, jednak u starszych dzieci gdy są już w stanie czysto śpiewać wprowadzamy teksty.
  • Śpiew opiera się na prostych sylabach, czasami pojawiają się słowa, jednak nawet bez tekstu zachowujemy charakter dialogu, każda wypowiedź dziecka jest inspiracją do utworzenia mini kompozycji, maluchy chętnie powtarzają sylaby a tym samym ćwiczą narządy artykulacyjne.
  • Używamy barwnych pomocy: chust, piłek, piórek, baniek mydlanych, szarf, gum, pacynek, perkusjonaliów.
  • Śpiewamy w różnych rytmach i tonalnościach w większości bez używania instrumentów, by dziecko nauczyło się posługiwać instrumentem który posiada czyli głosem. Instrumnety pojawiają się czasami jako ciekawostka.
  • Pozwalamy na swobodny ruch, by dziecko swym ciałem poznawało czas i przestrzeń, w której się porusza, koordynowało pracę motoryki małej i dużej, pracowało nad poczuciem rytmu przed kołysanie, podskoki, bujanie, pracę oddechem itp.
  • Cieszy nas zarówno zasłuchanie dziecka, jak i radosne okrzyki, podskoki, bo wiemy, że doprowadzą one stopniowo do czystego śpiewu.

Co dają zajęcia

  • Oczywiście rozwój muzyczny, budowanie potencjału, z którym rodzi się, dziecko.
  • Stymulujemy zmysły czyli: słuch, wzrok, dotyk, równowagę i propriocepcję.
  • Rozwój komunikacji – dziecko jest wciąż stymulowane i zachęcane do swobodnej wypowiedzi – okrzyków, gestów, powtórzeń i śpiewu, naśladowania, ćwiczymy także podstawę mowy czyli oddech.
  • Dziecko uczy się, wyrażać siebie podczas zabaw, poznaje siebie, swoje ciało i swoje możliwości, przełamuje nieśmiałość.
  • Ćwiczymy koordynację ruchów, motorykę, małą i dużą.
  • Dzieci uczą się, że ich głos jest ważny i ma prawo by go swobodnie używać.

Co jeszcze warto wiedzieć

  • Jeśli widzimy, że dziecko jest zasłuchane całe zajęcia to jest wspaniale, ale bywa z tym różnie i nie martwimy się gdy jest inaczej.
  • Czasami dziecko zaczyna pokrzykiwać (aaaaoooo, babam, papapa) to znaczy, że nawiązuje z nami kontakt (genialnie), nawet gdy siedzi tyłem albo raczkuje na drugi koniec sali.
  • Gdy odchodzi ale czasami wróci choćby to było na 3 minuty to znaczy, że na jego etapie rozwoju nie potrzebuje przesiedzieć z nami 30 minut, ale wybiera tyle aktywnego udziału ile mu potrzeba. Zdarza się, że dziecko potrzebuje silnych bodźców, albo że czuje się niepewnie i potrzebuje czasu aby nam zaufać- ma to tego pełne prawo.
  • Jeśli dziecko stuka rączkami, próbuje naśladować nasze gesty, kołysanie, zabawy akcesoriami to jesteśmy baaardzo szczęśliwi.
  • Czasami dziecko milczy przez całe zajęcia i zaczyna śpiewać po wyjściu z sali. To znaczy, że wszystko działa jak trzeba 😉
  • Starsze dzieci, mniej więcej w wieku przedszkolnym zaczynają coraz bardziej adekwatnie trafiać w dźwięki, powtarzać z większą dokładnością nasz ruch
  • Pamiętajcie jednak, że czasami dzieci początkowo (a nawet dosyć długo) nie ufają swoim umiejętnościom i wstydzą się imitować to co robimy. W tym okresie nie wolno dzieci zniechęcać, nie krytykujemy, dodajemy im otuchy i pozwalamy na względną swobodę. One po pierwsze muszą uwierzyć w siebie, będzie je to niosło przez całe życie.